Svara: Ohyra när jag tar in chilepepparn

OBS: Du postar meddelandet som "Gäst", du kan inte redigera meddelandet eller ta bort det
Vänligen Logga in eller Registrera för att hoppa över detta steg.

reCaptcha

This form is protected by Aimy Captcha-Less Form Guard

X

Topic History of: Ohyra när jag tar in chilepepparn

Max. visningar över de senaste 6 inlägg - (Senase inlägget först)

11 sep 2019 16:04

Hej Jonas,

Tack för svaret!

Det var det jag misstänkte. Synat plantorna som ska in, men inte hittat något som skulle antyda ett angrepp. Men gör som du tipsar, byter jord och spolar av rötterna. Plantorna ska också få en besprutning i förebyggande syfte.

Allt gott!
Per

11 sep 2019 09:38

Hej Per!

Gör så här inför inflyttning av plantor: Syna bladverket och blommor noggrant. Lössen finns på undersidan av bladen och inne och utanpå blommorna. Även om plantan verkar fri från ohyra så håller de till i jorden. Alltså byt alltid jord och återplantera i väl rengjorda krukor. Om du vet med dig att det är ett angrepp på plantan spolar du också rötterna rena så gott det går. Lycka till!

Med vänlig hälsning
Jonas Borssén

10 sep 2019 14:18

Hej alla chilepeppar odlare,

behöver tips till följande problem som gör att jag nu slänger plantorna efter skörd. När jag tar in mina chileplantor får dom ohyra efter en kort tid, gissar löss. Massor med ohyra! Utomhus ser dom hur friska ut som helst. Ska jag duscha dem med något medel (vatten, såpa, tsprit) och byta jorden eller finns det en enklare väg.

I år har det blivit jalapeno och habanero. Jalapenon ska jag pickla och habanero blir nog chiliflakes.

Hälsningar från Per

Sidan laddades på: 0.491 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo