Jo jag såg att det verkade lite tyst, men de flesta är i dvala över vintern å andra sidan. Men nu är det dags att börja tina upp 
Jag har pillat ner 7 sorter idag i såjord från frön tagna från förra året och som blev över (Razzanatazz, Red Cherry, Chiliuacle Negro, Hungarian Hot Wax, Hot Lemon, Caribbean Red Habanero och Jalapeno friland) och ställt i en av mina hemmabyggda kultiveringsbox bestående av 2 bauhausflyttlådor, vävsilvertejp och folieklädda på insidan med limstick som det går ett avkarielysrörsarmatur genom som inte blir för varmt.
Utöver det har man ett 2x36 lysrörsarmatur tillsammans med growspoten.
Har 14 sorter till som jag beställde från Örtagården (Ancho Poblano, Arizona, Fenir, Big Jim, Espalette, Hot Thai, Monkeyface, Aji Amarillo, Aji Cristal, Jamaican Bell, Omnicolor, Bih Jolokia, Habanero Dulce, Vit Habanero), så man börjar fundera på om det är läge att ta en sväng och köpa en till 2x35 armatur (man lär i alla fall kultivera 6-12 av varje för att se vilka som verkar starkast). Men det är första året jag börjat så här tidigt. Har inte kommit igång de andra åren förrän i mars, men de plantorna har blivit riktigt bra ändå.
Första året övervintrade jag 6 Cayenne Long Slim och 2 Carribean Red Habanero under 2x36 Lysrören i runt 18-20 graders rumstemperatur och det gick rätt okej. De fick lite spinn och löss, men det var bara ner i duschen och kallvattensåpa behandla dem. Det som avgjorde deras öde var när tripsen dök upp när Amaryllislökarna fick stå tillsammans med dem och börja ta del av ljuset.
Man brukar säga att saker sker av en anledning; Eftersom Caynnen och Habaneron på inga villkor kunde få komma in i växthuset med trips så fick de stå ute i trädgården i sina krukor på 15 liter. Och de verkade trivas lika bra där och producerade precis lika mycket frukt. Med tanke på att man har för litet växthus (men fick det billigt när Silvan la ner) så var det väldigt bra erfarenhet, dock tråkigt att de fick avvecklas helt efter det.
Funderade lite här idag när jag sådde fröna. Noterade nämligen att jag kanske tagit för gammal såjord förra året till de plantorna som verkade taniga. Råkade nog bli så i kaoset med tripsangreppen och sådde om flesta sorterna. Såjorden var över från förr förra året. Så gammal såjord kan mycket väl sakna en hel del som småplantor behöver.
Gjorde förresten en kultiveringslåda till growspoten också som var folieklädd på insidan där lampan hängde ner in i lådan ovanfrån. Blev en ordentligt blått där inne. Kanske overkill, men om det är en yta på 1 kvm man vill täcka så är det helt klart fint om så mycket spill av ljuset som möjligt reflekteras in mot plantorna igen